środa, 25 maja 2016

Młodzież czyta...

Dziś, wraz z uczniami klasy I gimnazjum, zastanawialiśmy się, czy polska młodzież czyta i co zrobić, żeby czytała więcej. Nad tym tematem głowią się wszyscy. Gazety biją na alarm, aktywiści propagują czytanie na różne sposoby, wydawnictwa starają się uatrakcyjnić książki, szkolne lektury są odświeżane i uaktualniane - wszystko na nic - czytelnictwo wśród młodzieży spada. Niestety, to co powiedzieli mi uczniowie w trakcie naszego spotkania, nie napawa mnie optymizmem. Tylko mały procent z pośród uczniów wykazało zainteresowanie tematem książki. (Z całej klasy, w tym roku kalendarzowym, z bibliotecznego księgozbioru skorzystało tylko trzy osoby).
Aby zachęcić do czytania, przygotowałam dla dziewcząt i chłopców parę książek o różnej tematyce. Były to historie romantyczne, sensacyjne, tragiczne, przygodowe, straszne, magiczne, książki "stare" i nowe. Opowiedziałam pokrótce o każdej książce, na parę tytułów znaleźli się chętni.
Chcąc poznać gusta literackie młodzieży, przygotowałam ankietę składającą się z 17 punktów. Pytałam w niej o ulubione książki: wesołe, smutne, często czytane, polecane, pierwsze książki dzieciństwa. Niestety, większość uczniów nie potrafiło dać odpowiedzi na powyższe pytania. Tylko parę osób przyłożyło się do ankiety i szczerze napisało o tym, co im się podoba w literaturze. Mam nadzieję, że każdy kiedyś trafi na książkę, która spowoduje czytelnicze przebudzenie i stanie się namiętnym pożeraczem książek.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz